lørdag 5. september 2009

Jaktprøve bandhund Saltenprøven


Rishaugens Sadd gikk bandhundprøve i dag i regi av Salten Elghundklubb. Sadd ble tatt ut av hundehuset kl. 0315, vi kjørte 96 km til prøvestedet. Startet prøven 0545. Dommermøtet nå i kveld har gitt Sadd 85 poeng og 1 premie. Sporprøvebevis med 8, som resultat. Jeg er veldig stolt over hunden, og det samme er oppdretterne. Nå kommer valget, skal jeg fortsette med Sadd som bandhund, og satse på et championat eller skal jeg slippe som løshund?? Det er høy poengskår med 85, så jeg skal vurdere fram mot jakta........ Det viser seg at trening på spor er viktig, hunden blir konsentrert på en oppgave. Nå blir det momentrening på oppførsel foran elg... Viktig at Sadd er tyst ved syn av elg.
Dommermøtet er ferdig og resultatene finner du under http://www.elghundforbundet.no/ videre til salten elghundklubb. Jo det ble et fint resultat. M1 8 M2 8 M3 9 M4 9 M5 9 tilsammen 86 poeng og en flott 1 pr. Jeg har tatt bestemmelsen nå, i samråd med oppdretter og eier av far til Sadd. Jeg fortsetter med Sadd som bandhund og setter nye mål for 2010. Det vil si jeg fortsetter blodsportreningen og moment trening. Sadd skal meldes på ny jaktprøve etter jakta, så får vi se resultatet derfra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan ikke annet enn å gratulere!!! Dette kan du være stolt av!!
Joda, som du vet slapp vi Kiri igjen i går da vi såg elg i grøfta like over grensen... Elgen stakk før vi fikk parkert, men Kiri var ivrig og stakk til skogs hun også. Men hun stikker ikke langt, selv om hun beveger seg lengre og lengre for hvert slipp. Hun var borte i ca 10 minutt før hun returnerte.Ingen los, men vi håper den kommer snart. Mulig hun syns det var vanskelig terreng å springe i... Søkkvåt myr.

MEN IGJEN- GRATULERER!!!!! Hils gromgutten med et griseøre fra oss!