mandag 3. mars 2008

Elgjakt






Denne bloggen skal handle om elgjakt med løshund og bandhund. Jeg er medlem av Norges Elghundforbund, og driver hundearbeid gjennom Salten Elghundklubb.

Jeg har falt for jamthunden og har for tiden to tisper og en hannhund, dvs den siste er Sadd på 5 mnd. Jeg er opptatt av at hundene skal fungere på elgjakt og ettersøk. Det å løse et ettersøk, når en blir tilkalt er viktig. Det er mange måter å løse slike oppdrag på, og det er det denne bloggen skal handle om.
Alle er vi enig om om at det helst ikke skal være bruk for ettersøkshund, men så er det slik at jakt er jakt. Dersom uhellet er ute, skal det gjenomføres ettersøk.
Ketty min eldste tispe er godkjent for eget vall og nabovall, gjennom en bandhundprøve. Kira min neste tispe, er offentlig godkjent ettersøkshund, dvs blod og ferskspor. Hun er også jaktpremiert som bandhund. Sist høst ble de skutt 5 elger for henne i los. En god venn av meg var fører for Kira.
De er også godkjent som ekvipasje, offentlig godkjent ettersøkshund. Siste jaktdagen i 2007, jaktet han med Kira på et vall i nærområdet.

Kira fikk stålos på ei stor elgku, kua gikk i bakken og jaktlaget kunne avslutte jakta.

Det var mange godsmil og se i slaktebua den dagen.

I denne bloggen skal vi følge Sadd gjennom våren med trening på blodspor/ferskspor fram til godkjenning, som offentlig godkjent ettersøkshund.
Sadd skal også på utstilling for å bli premiert, slik at han han kan starte på jaktprøve til høsten.

Sadd kan ikke stilles på utstilling før han er 9 mnd, dvs etter 21.06.08. Han stiller da i juniorklassen.
I dette området er det få utstillinger for elghunder om sommeren, og vi må derfor til Sverige for å finne utstilling.

2 kommentarer:

Lovise sa...

Hei hei. Her kommer jeg på besøk til dere på bloggen. Det blir spennende å følge Sadd framover i utviklingen. Han er jo den eneste av valpene våre som bor i nærheten, det blir derfor hyggelig å se hva det blir ut av ham.

Lykke til begge to.
Hilsen Ellen.

Nunne sa...

DETTE var jo gøy...er i Oslo, men sletta heldigis ikke meldinga di igår.
God palmehelg. Karlot hilser!